Fotobudka - gra warta świeczki

Fotobudka - gra warta świeczki

2016-11-10 10:19:16

Pamiętacie te niewielkie samoobsługowe kabiny z urzędów czy dworców kolejowych, w których za niewielką opłatą można było sobie zrobić zdjęcie? To właśnie fotobudki. Ludzie dość szybko odkryli, że wykonane w nich „paszportówki” są marnej jakości, za to zakręcone fotki z głupimi minami stanowią doskonałą pamiątkę. Tym bardziej, że w kabinie może się przecież zmieścić kilka osób…


Obecnie fotobudki to jedna z najpopularniejszych atrakcji weselnych. Przez niektórych traktowane są jako całkowicie zbędny mebel („na imprezie zawsze jest przecież fotograf”, „ludzie mają komórki” itd.), jednak dla większości gości weselnych stanowią sporą atrakcję i możliwość przyniesienia z imprezy gotowej fotki z państwem młodym. Jak wybrać wystarczająco dobrą fotobudkę?

1. RODZAJE FOTOBUDEK:
- kabinowa – czyli klasyczna, taka, która kiedyś ustawiona w ruchliwym miejscu umożliwiała szybkie wykonanie zdjęć paszportowych. Ten rodzaj fotobudki ma swoje zalety (osoby wchodzące do “budki” mają zapewnioną prywatność, zdjęcia zazwyczaj są bardziej odważne, wykonujący zdjęcia ma zapewnioną dyskrecję), jednak ma też wady (ograniczone miejsce, długi montaż i demontaż, wymiana gadżetów do zdjęć, brak dopingu ze strony gości). Często własnoręcznie wykonana fotobudka kabinowa jest na bakier z estetyką.
Ładna budka kabinowa, dedykowana imprezom weselnym, nie jest łatwa do wynajęcia a przy okazji jest droższa od wolnostojącej. Urządzenia tego typu stanowią około 5% dostępnych ofert.
- wolnostojąca - w starannie wybranym (choć z reguły tylko na papierze) miejscu rozstawiane jest tło, w odpowiedniej odległości przyrząd robiący zdjęcia nazywany z niejasnych powodów fotobudką, a obok na stole przygotowane gadżety, które mają uatrakcyjnić fotki. Tutaj najważniejsza jest estetyka. Ewentualnie cena. Te mniej estetyczne instalacje tym właśnie kryterium wygrywają.
Czy fotobudka może przypominać wysoki taboret z postawionym na nim klockiem, fotoradar albo aparat na statywie z ustawioną gdzieś z boku drukarką komputerową, musicie zdecydować sami.

2. JAKOŚĆ ZDJĘĆ
Powinna być kluczowa, ale najczęściej nikt o to nie pyta. Jeżeli chcecie być świadomi swojego wyboru, to dla przyzwoitości zapytajcie o używany przez zleceniobiorcę sprzęt udając, że się na tym znacie. Na pewno
ustalcie kwestie doświetlenia (zdarzają się fotobudki z dodatkowymi lampami, co w przypadku kiepskiej lokalizacji może zaburzyć pląsy na parkiecie). Najwyższej jakości sprzęt nie potrzebuje specjalnego doświetlenia, bo ma go w aparacie, ewentualnie potrzebuje subtelnego. Dlaczego nie profesjonalne lampy rodem ze studia fotograficznego? Bo pod pretekstem dobrych jakościowo zdjęć zajmuje się sporą część sali i prześwietla ją błyskami, co psuje atmosferę.
Jeszcze niedawno halogeny a’la budowlane dominowały u najstarszych „sprzętem” kamerzystów. Dziś rolę podobnej ramotki pełnią stare, tanie fotobudki ;-)

3. ANIMATORZY
Przez firmy eksponujące “liczbę zleceń”, która ma rzekomo potwierdzać jakość, animatorzy wymieniani na samym końcu. To myślenie w stylu: wybierz ładną restaurację lub ładny salon fryzjerski, ale nie zwracaj uwagi na to, kto i jak Ciebie obsłuży. Tymczasem to
pracownicy obsługujący fotobudki decydują o ich sukcesie! To oni podpowiedzą, jak dyskretnie zamontować i zdemontować urządzenie, jak optymalnie wykorzystać dane gadżety, jak dobrać je do danego rodzaju przyjęcia, itd. itp. Uśmiechnięta, pozytywnie nastawiona, dobrze ubrana i myśląca osoba/osoby jest pożądana, ale rzadko spotykana. Jej rolę najczęściej pełnią reklamowani przez firmy “wyszkoleni animatorzy”, którzy w praktyce okazują się zatrudnionymi na ostatnią chwilę przypadkowymi pracownikami, pracującymi za marną stawkę godzinową i zainteresowani szybkim demontażem urządzenia i ewakuacją z miejsca kaźni.

Najlepsze firmy to te, w których właściciel sam pojawia się w roli animatora na większości zleceń, a na stronie obsługa ma swoje zdjęcia i jest przedstawiona. Bezsprzecznie. Przynajmniej na przyjęcia weselne.

4. GADŻETY/TŁA/WZORY WYDRUKÓW
GADŻETY: dla firm dbających o wolumen obrotu gadżety to maski, peruki, okulary, gadżety erotyczne i inne chińskie dramaty marnej jakości, dostępne w każdej hurtowni “imprezowej”.
Firmy przykładające wagę do jakości mają w ofercie gadżety ściągane nierzadko z różnych stron świata, a także dodatki na specjalne życzenie - nie tylko z Dalekiego Wschodu. Warto o to zapytać i nie ograniczać się do sprawdzenia proponowanych gadżetów na stronie internetowej wybranej fotobudki. Niestety, wielu właścicieli tego typu urządzeń zapomina o poinformowaniu o tym na www, nawet jeśli mają dobry asortyment.
TŁA: to płachty, na tle których robione są zdjęcia. Są ważne, ale klasyka plus jedno/dwa dodatkowe do wyboru całkowicie wystarczą. Różnorodne tła reklamowane jako coś niesamowitego to najczęściej chwyt marketingowy stosowany przez firmy używające fotobudek na różnego rodzaju okoliczności - stąd ten szeroki wybór. Wyjątkiem jest Green Screen (patrz punkt 6. EKSTRASY)
WZORY WYDRUKÓW: większość firm oferuje możliwość różnych kombinacji z wpisaniem daty, imion pary młodej, etc. Standardem są trzy paski po trzy zdjęcia. Z tego jeden pasek najczęściej wklejany jest do “księgi gości”, dwa pozostałe zostają na pamiątkę osobom fotografującym się. Księga gości przy fotobudce to absolutny “must have”.

5. MIEJSCE
Najlepiej pod fotobudkę zaplanować obszar o wymiarach 3m x 3m (budka, stolik z gadżetami, trochę przestrzeni dla widzów). Sama budka składa się bowiem z dwóch modułów o wysokości dwóch metrów i kwadratu 50cm x 50cm (taki niższy fotoradar). Z duchem czasu i mody na bycie fit fotobudki są coraz chudsze.
Co do miejsca to szkoły są dwie: jedna głosi, że warto ustawić ją niedaleko parkietu, bo wytwarza komunikację i wzmacnia dynamikę zabawy. Opcja druga twierdzi, że lepiej ustawić ją w ustronnym miejscu - np. na korytarzu obok dyndającej kiełbasy i smalcu na wiejskim stole. Decyzja zależy od charakteru i estetyki Pary Młodej.
Jeżeli budka używa oświetlenia zakłócającego otoczenie, to zdecydowanie warto ustawić ją na zewnątrz.
Jeżeli Twoi goście wznoszą sporo toastów to również zdecydowanie warto ustawić ją na zewnątrz.

6. EXTRASY
Czyli zmieniające się w zależności od mody dodatki decydujące o atrakcyjności urządzenia. Tylko czy wszystko jest potrzebne?
Wybór kilku możliwości kolorystycznych to obecnie standard (do wyboru zdjęcie kolorowe / czarno-białe / sepia. Coraz częściej pojawiają się nowinki technologiczne takie jak:
Wi-Fi - zdjęcia wysyłane są w czasie rzeczywistym na portale społecznościowe w postaci galerii do pobrania
Green Screen - zielone tło łatwe do zmiany na jakiekolwiek inne podczas obróbki cyfrowej. Nie wdając się w szczegóły - fajne. Można szybko zrobić zdjęcie na tle pięknych plaż Bahama lub okolicznych bagien. Można też zrobić to samo zdjęcie na kilku tłach po prostu je podmieniając. Tak czy inaczej - warto.
filmik - ciekawa opcja, ale najczęściej dla kilku zagorzałych fanów nowych rozwiązań. Dalsza rodzina zazwyczaj nie korzysta, bo nie wie, co to YouTube, a młodsi wolą nakręcić bardziej dynamiczne filmiki komórką ;)
kopia zdjęć po wykonaniu usługi na pendrive - jeżeli jest na przyjęciu system wizyjny, to umożliwia to natychmiastową projekcję zdjęć.

7. CZAS USŁUGI
Czyli montaż i demontaż. Parametr ten eksponowany jest przez “hurtownie fotobudek” jako najważniejszy. Zupełnie jakby powyższe punkty były jedynie następstwem już podjętej decyzji pt. “bierzemy na x godzin, nieważne co i jak”!
Czas usługi to min. 2h dla mniejszych przyjęć (do 70 osób), 3h dla ok. stuosobowych osób i 4h dla większych. Zakładając, że przyjęcie w lokalu rozpoczyna się o 18.00, to najlepiej zdecydować się na uruchomienie fotobudki po pierwszym tańcu czyli od godz. 20.00 albo przed oczepinami. To jednak tylko teoria - sami najlepiej czujecie, na ile godzin postawić budkę.
Negocjacje odnośnie godzin są łatwe, bo coraz mniej firm ma sztywną politykę cenową.
Bardzo ważne jest także ustalenie, kto odpowiada za podłączenie urządzenia do prądu (czasami budka ustawiona jest daleko od gniazdka, a obsługujący wziął tylko jeden przedłużacz i pojawia się problem). Najczęściej określa to stosowny zapis w umowie i warto o tym pamiętać.
Bardzo ważny jest montaż i demontaż - budki dbające o jakość usługi, przynajmniej w miejscu prowadzenia działalności, instalują sprzęt, zanim gości pojawią się w obiekcie.
Demontaż robią dyskretnie, czyli o wiele dłużej niż firmy dbające tylko o czas demontażu.
Plac budowy, podczas goście delektują się kotletem lub bezą, wygląda oryginalnie. Podobnie jak poskładane elementy budki, które leżąc na Sali o północy dają gościom do myślenia, czy to aby nie zbliża się koniec imprezy….

Podsumowując: dla tych, co nie mieli czasu przeczytać tekstu, ważne jest pytanie, czy wziąć tanią budkę, bo różnicy nikt po pijaku nie zauważy, czy też raczej kierować się jakością?
Podpowiedź jest prosta: lepiej postawić na jakość. A jeśli cena ma dla was znaczenie, to przynajmniej sprawdźcie, kto będzie ją obsługiwał, bo zakurzony Pan z wąsem i kamizelce starszej od niego samego być może jest fajny, ale ładna i uśmiechnięta dziewczyna z fantazją zawsze wypadnie lepiej!

PSTRYK :)